Na terenie działki po byłej mleczarni przy ul. Traugutta rozpoczęły się prace budowlane prowadzone przez firmę Budrem z Ostrowa Wielkopolskiego. Wiadomo już, że powstanie tam market sieci Lidl.
Przedstawiciele wykonawcy co prawda nie chcą publicznie wypowiadać się na temat tego, jaki sklep otworzy swoje podwoje w sąsiedztwie hotelu Chopin. Jak usłyszeliśmy od pełnomocnika zarządu spółki Budrem Michała Wilczewskiego, wykonawca nie został upoważniony do udzielania jakichkolwiek informacji na temat inwestycji. Sam Lidl o sprawie wypowiada się enigmatycznie. Aleksandra Robaszkiewicz, pr manager Lidl Polska, powiedziała nam, że otwarcie sklepu w Sochaczewie zaplanowano na koniec 2018 roku. Powierzchnia sali sprzedaży wyniesie ok. 1 300 m2. - Dalsze szczegóły inwestycji będą znane bliżej daty otwarcia sklepu - usłyszeliśmy.
Nie należy się jednak obawiać, że w centrum doczekamy się kolejnego „blaszaka” szpecącego krajobraz. Teren ten objęty jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, który wyklucza taką możliwość. Plan został przyjęty przez Radę Miejską jeszcze w roku 2011 (w 2013 r. wprowadzono do niego drobne modyfikacje). Mpzp przewiduje tam działalność usługową usytuowaną w obowiązującej linii zabudowy wzdłuż ulicy Traugutta i o głębokości co najmniej dziewięciu metrów. Ma mieć ona formę budynku o wysokości od dwóch do trzech kondygnacji. Wysokość elewacji frontowej powinna mieć do 12 m, a wysokość głównej kalenicy nie może przekroczyć 14 m. Obiekt ma być wykończony dachem jedno-, dwu- lub wielospadowym o kącie nachylenia połaci do 20 stopni. Co najważniejsze, inwestor musi zachować lub odtworzyć ściany zewnętrzne odpowiadające tym, które istniały w czasie gdy na działce znajdował się budynek starej mleczarni. Koncepcja elewacji będzie więc musiała zakładać podkreślenie i wydobycie bryły dawnego obiektu. Jak ustaliliśmy, powstający przy Traugutta budynek usługowo-handlowy, zgodnie z pozwoleniem na budowę, ma mieć powierzchnię dokładnie 3141 m2. Wraz z budową pawilonu handlowego zostanie również przebudowany fragment ulicy Traugutta. Droga zostanie poszerzona o dodatkowy skręt prowadzący na parking przy pawilonie (obok hotelu Chopin), co ma usprawnić ruch samochodów.
Lidl dał się już poznać z nieszablonowych rozwiązań, pozwalających mu uruchomić sklepy w lokalizacjach, w których miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego wykluczał powstawanie marketów. Na przykład swój sklep w centrum Gdyni wybudował w podziemiach, do których można dostać się ruchomymi schodami. Dzięki temu w żaden sposób nie zakłóca to klasycznej zabudowy głównej ulicy miasta. Czy podobną kreatywnością sieć wykaże się w przypadku inwestycji w Sochaczewie, zobaczymy już niebawem.
Przypomnijmy, że poprzednio na działce po mleczarni miała powstać galeria handlowa, której budowę zapowiadała firma NAP Invest Group. Na powierzchni ponad 6,5 tys. m2 miało powstać ponad 20 sklepów oraz kawiarnia i restauracja. NAP planował również wybudowanie podziemnego parkingu na 150 pojazdów. Dlaczego nic z tego projektu nie wyszło? Wytłumaczeniem może być m.in. to, że plany inwestycyjne NAP Invest Group zbiegły się z otwarciem tuż za granicami miasta Sonaty i Multishopu, co mogło spowodować obniżenie jej dochodowości. Jak ustaliliśmy, obydwa kompleksy handlowe nie planują w najbliższym czasie rozbudowy.
Za to obok marketu Kaufland powstaje nowy obiekt handlowo-usługowy budowany przez Wielkopolski Fundusz Hipoteczny z siedzibą w Poznaniu. Inwestor, przed podpisaniem ostatecznych umów z najemcami, nie chce ujawniać jakie sklepy potencjalnie mogą się w nim mieścić.
Agnieszka Poryszewska
agnieszka.poryszewska@sochaczew.pl